fredag 22 maj 2015

Hästar vs motorcyklar

   Det går inte att vyssa henne! Du får ta henne! Hon bara låter som en motorcykel! Lillys mamma lämnar över till mig och i famnen har jag nu en dotter som mycket riktigt låter som om hon var mitt i Frankrikes Grand Prix, som gick av stapeln dagen innan. Jag stod framför TV:n med Lilly större delen av loppet och låtsassvängde med i kurvorna och försökte låta som en motogp-cykel. Ganska exakt så låter hon nu - accelerationer och växlingar. Roligast var förstås chikanen; kurva 3 och 4 där det behövde svängas extra snabbt. Chikan är förresten en term som det tagit Maria flera år att lära sig. Efter varje motogp-tävling brukade jag testa henne. "Vad heter två såna där skarpa kurvor, som sitter tät ihop, nu igen?" Hon brukade svara någonting i stil med "schakaler". Numera vet hon.

   Det försiggår en del lobbyverksamhet hos oss. Maria lobbar för hästar, jag för motorcyklar. Fast man vill ju inte överdriva, då kanske det blir en frånstötande effekt. Nej, precis lagom mycket ska det vara.
Här ser vi lite lobbyverksamhet med hjälp av Tony the Pony.
Från vänster skymtas Mormor, sen Mamma, Tony och Lilly.
   Jag försöker få motogp-tävlingarna på tv att bli något spännande för Lilly. Maria visar trav. Där har vi en hel del termer som inte vill fastna i mitt huvud. Såsom olika sätt att beskriva hur en häst ser ut i ansiktet och på benen. Vita ballar är t ex inte alls vad man skulle kunna tro att det är. Ett norskt huvudlag trodde jag länge var en liten mössa för hästens öron som kusken kunde rycka bort på upploppet. Men nu vet jag att det är nån slags variabla skygglappar som kan kopplas in mot slutet så hästen ska få tunnelseende.

   Lobbande trappades upp en nivå när vi vid ett GeKås-besök i vintras fick med oss "Tony the Pony" hem. Det var den dyraste saken på kvittot. När Lilly fyller 1 år kanske det är dags att kontra med något motorcykelrelaterat i present.

   I sommar ska jag ta med Lilly till MC Collection - ett motorcykelmuseum i Edsviken. Jag funderar faktiskt på ett årskort. Vi var där förra påsken med mina föräldrar. Efteråt tyckte jag att vi skulle gå dit igen på sommaren. "Nej, nu har vi sett det." svarade Maria. Jag föreslog att om hon kunde nämna fem motorcykelmärken som fanns på museet så skulle vi strunta i att gå dit igen. Hon började rabbla upp märken men kunde bara komma på fyra. Nu hävdar hon att det inte spelar någon roll hur många märken hon kunde. Jag hävdar att när hon började gissa så accepterade hon dealen. Vi får se. Jag och Lilly ska i alla fall gå dit.

   Lilly somnar till slut. Hon drömmer förmodligen att hon tävlar med Valentino Rossi, Marc Márquez och dom andra motogp-förarna runt Le Mans. Hoppas hon vinner racet, eller om inte, att "The Doctor" gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar