tisdag 19 maj 2015

Konsten att packa en skötväska

Lilly skäller på mig. Jag förstår inte exakt vad hon vill för hon är bara knappt nio månader och vi talar inte samma språk ännu, men det är i alla fall något helt annat än att sitta i gåstolen och se mig springa fram och tillbaka med olika pryttlar att stoppa ner i en väska.

Låt mig introducera väskan. En tuff, manlig skötväska beställd från USA, som jag fått ”ärva” av min arbetskamrat Jens. Men väskan är tom och idag vill jag åka till köpcentrumet.


Jag skulle kunna ta sambons skötväska. Den är färdigpackad. Men om jag börjar använda den finns det en risk att jag fortsätter och det går ju bara inte. Det handlar om prestige. Marias väska är nästan ny. Strax innan vi skulle byta av som föräldraledig gick den förra skötväskan sönder. Jag föreslog då att jag skulle få välja ut den nya väskan, eftersom jag snart skulle vara den mest frekvente användaren. Men plötsligt dök en ny ganska töntig väska upp - helt utan min inrådan. Utan Jens räddning hade jag nog av ren lathet använt den mesiga väskan idag. Men nu står den här, den tuffa väskan, och allt jag behöver göra är att fylla den.

Jag börjar packa själv, men ganska snart inser jag att i Marias väska ligger empiriskt utvalda saker som är bra att ha med sig tillsammans med Lilly. Man skulle kunna flytta över det innehållet, men det är en kortsiktig lösning. Maria kommer aldrig att välja fyllda, tuffa väskan före töntiga, tomma. Hon kommer sno tillbaka grejerna direkt. Istället använder jag innehållet mer som en fusklapp och springer runt och letar liknande, helst bättre saker, att stoppa i min väska.
Våtservetter – den moderna förälderns främsta hjälpmedel för både rengöring av rumpor och främmande matplatser. Maria har en återförslutbar förpackning i sin väska, jag länsar en likadan och fyller min väskas inbyggda våtservettsbehållare. Den har en lättåtkomlig öppning på väskans utsida. 1-0 till tuffa väskan.

Blöjor – jag lägger mina i en plastpåse – tänk väskryckare och tjuvjakt förbi en fontän (jag är förresten väldigt snabb så försök inte ens). Jag tar en nattblöja också, man vet ju aldrig. Jag skulle lätt kunna bli en prepper om bara någon ger mig en liten knuff i den riktningen. Jag tar några extra blöjor ifall om att. 2-0.

Skötbordsskydd –  den här ronden förlorar jag. Jag kopierar Marias lösning med ihoprullad handduk plus skötbordsunderlägg. Det jag torskar på är töntiga väskans medföljande skumunderlägg. Hittar inget liknande och får se mig besegrad. 2-1.

Klädombyte – tar en till synes urtvättad snöleopardmönstrad tröja, ett par byxor, sockar och en dregglis. Tröjan blir en het potatis senare när sambon kollar in vad jag har i min väska. Den är för fin och inte alls urtvättad, den ska bytas ut mot en nästan för liten röd tröja istället. Jag kommer ingen vart med min argumentation att det är dumt med en liten tröja eftersom man då måste byta ut den i väskan allt eftersom Lilly växer. På den här fronten är töntiga och tuffa väskan likvärdiga. 3-2.

Mat och dryck – här börjar jag med att kopiera Marias utvalda saker; en haklapp, en sked, en flaska, en tetra modersmjölksersättning och en burk med helt smaklösa majskrokar. Jag tar en bättre haklapp med fångstkasse i hårdplast. Den får jag behålla på nåder senare vid kvällens väskinspektion. För min haklapp ska ersätta den nuvarande ordinarie haklappen om den börjar lukta illa i tygdelen. Sen utökar jag ledningen. Jag tar en riktig burk barnmat, en fruktyoghurt och en extra flaska som jag fyller med vatten innan vi åker. Den extra flaskan ställer till en del på kvällen. Om jag minns rätt så var det den saknade flaskan som drog igång själva väskinspektionen. Jag får byta ut den mot en annan som inte används under ordinarie drift.

Nu är matchen slut.  Tuffa väskan vinner med 4-2. Jag åker till köpcentrumet och använder absolut ingenting av det jag tagit med mig. Lilly blir varken hungrig eller behöver bytas på. Det spelar ingen roll. Nästa gång vet jag att allt är redo. Förutom vattenflaskan som måste bytas. Och tröjans som kanske blivit för liten.
Tuffa väskan får förresten följa med på middagsbjudning på fredag kväll. Och nedpackade barnmaten blir Lilly middag. Så tuffa väskan är inte så pjåkig ändå. Vi får se vilken som får åka med på semester. Kanske båda?

2 kommentarer:

  1. Ahh, våtservetter. Något man ej ska snåla med.
    /Yellowpants

    SvaraRadera
  2. Ha! Skötväska FTW! Det var nog den koolaste väska jag sett. Själv fick jag en väska i present som inte alls såg ut som något jag själv skulle ha köpt - men när man inser att människorna kärleksfullt lagt ut nästan tusenlappen på väskhelvetet så var det bara att flytta in och acceptera den nya familjemedlemmen (väskan som skulle med överallt) utan knot.

    Kan berätta att en blöja i jackfickan kommer man jäkligt långt på också! ;-)

    SvaraRadera